Krutträsk

     

Station Krutträsk

Någonstans i Sverige sitter det en grupp som under Curtan Svenssons ledning bygger modelljärnväg med stationshus. Här kommer Curtans underbara historia.

IMG_0230-(2).jpg

Kruttraesk-bild-2.jpg

20141104_202433.jpg

20141119_221301-2.jpg

Foto: Curtan Svensson

Varför blev det en modul som heter Krutträsk? Allt började med att jag inhandlade en färdigbyggd stationshus med avträde från Jeco. Sedan började efterforskning om denna har funnits i verkligheten. Modulerna om Krutträsk är inte en avbild av en verklig terrängavsnitt utan är byggt efter eget tycke. Krutträsk byn (Sorsele kommun) var en del i bosättningarna runt sjöarna med de ursprungliga samiska namnen Tsåglesjávrrie (Grundträsk), Kruvtákjávrrie (Krutträsk), Njallajárrie (Nallajaure) och Ábmotjárrie (Abmoträsk). Historik om Krutträsk och liknande stationsområden. Enligt Kgl järnvägsstyrelsens ritning 6794 så fanns typhuset på följande platser:  Gladaberg, Burselefors, Sandsele, Grundträsk, Kvarnbränna, Krutträsk

Ritning till utvecklingsbart stationshus (mindre typ) 2dra  utbyggnadsstadiet hållplats samt håll och lastplats.

Husen byggdes mellan 1923-1928. ...husen är av standardtyp från Kgl Järnvägsstyrelsen. Lämpliga för tex inlandsbanan, tvärbanor eller andra bibanor. Husritningar finns för alla utbyggnads stadier för stationshus av mindre typ.”

Du kan nå Curtan Svensson på denna länk: http://www.modulsyd.se/forum_new/viewtopic.php?t=1795

Webb-reds anm.: I verkliga livet hade byn Krutträsk aldrig något stationshus. Sedan Inlandsbanan byggts fick man en vändtavla ca 2 km från byn. Där stannade rälsbussar och tåg. Alltid något med tanke på att befolkningen i by arbetat så idogt på utvecklingen av Inlandsbanan.